River Skimmer 2.0: toestel verzamelt drijvend zwerfvuil dankzij verbeterde technologie

River Cleanup laat nieuwe River Skimmer te water om drijvend afval te verzamelen aan Dok Noord in Gent

Gent, 28 oktober 2022 – Vandaag heeft de Belgische ngo River Cleanup die mensen wereldwijd bewust maakt van de zwerfvuilproblematiek, de River Skimmer 2.0 te water gelaten aan Dok Noord in Gent. Het toestel, en verbeterde versie van de eerste River Skimmer, verzamelt dankzij innoverende technologie non-stop drijvend afval en maakt zo doelmatig onze wateren proper. Op het persevent werd de nieuwe River Skimmer officieel gedoopt en voorgesteld. Aansluitend trokken vrijwilligers hun handschoenen aan voor een cleanup van zwerfvuil in en rond het dok.

Elk jaar belandt 11 miljard kilogram plastic in de oceaan. Een groot deel van deze vervuiling komt via rivieren in onze oceanen terecht. Het doel van River Cleanup is om het plastic te onderscheppen nog voordat het in de zeeën terechtkomt, niet alleen door handmatige cleanups, maar ook door het inzetten van vernieuwende technologie. Zo laat de Belgische vzw vandaag voor het eerst de River Skimmer 2.0 te water aan Dok Noord in Gent.

River Skimmer 2.0

Officiële doop en sterke partnerschappen

River Cleanup wil tegen 2025 zo’n 100 miljoen kilogram plastic stoppen op weg naar onze oceanen. De River Skimmer 2.0 werd mogelijk gemaakt door de steun van Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) die verheugd zijn over deze samenwerking met River Cleanup.

“Onze doelstelling is duidelijk, we willen door te innoveren waar mogelijk minder verpakkingen gebruiken én voor élk verkocht flesje of blikje er een terug inzamelen om er een nieuwe verpakking van te maken. Sinds vorige zomer zijn al onze petflessen gemaakt uit 100% gerecycleerd plastic. Zo kan elke plastic fles een nieuw flesje worden. We willen dus zeker geen zwerfvuil in de natuur en ook niet in onze waterwegen. Daarom ondersteunen we graag projecten zoals de River Skimmer, omdat het ons helpt om onze ambitie waar te maken voor een wereld zonder afval”, zegt Eva Lefevre, Director Public Affairs, Communications & Sustainability Belgium-Luxembourg bij Coca-Cola Europacific Partners en sponsor van de River Skimmer 2.0.
Eva Lefevre, directeur Public Affairs, Communicatie en Duurzaamheid voor België en Luxemburg bij Coca-Cola Europacific Partners, Thomas de Groote, CEO en oprichter van River Cleanup, Mathias De Clerq, burgemeester van Gent, Maarten Demeester van Dokano vzw en Bram Van Braeckevelt, schepen van afvalbeheer.

De River Skimmer 2.0 werd officieel gedoopt aan Dok Noord in Gent door burgemeester Mathias De Clercq en de Gentse schepen van Netheid, Toerisme, Werk en Feesten Bram Van Braeckevelt. Het toestel dat ontwikkeld werd door Multi Masters Group is volledig CO2 neutraal. Het opgehaalde afval dat wordt opgehaald door de Skimmer wordt verwerkt door Renewi waardoor de river plastics en andere waardevolle materialen een tweede leven kunnen krijgen. De vzw Dokano die de Gentse wateren proper houden met ondermeer kano’s zal instaan voor de exploitatie en onderhoud van het toestel. Aansluitend op de inhuldiging van de River Skimmer staken een 30-tal vrijwilligers de handen uit de mouwen voor een cleanup op het land en in het water.

“Gent zet sterk in op beleving van onze stad via het water. Elk initiatief dat helpt om onze waterlopen proper te houden verdient onze waardering. Voorkomen blijft echter beter dan genezen, daarom roep ik op om geen afval in het water te gooien. Zo houden we samen onze waterwegen proper”, aldus Burgemeester van Gent Mathias De Clerq.
De Gentse schepen van Netheid, Toerisme, Werk en Feesten Bram Van Braeckevelt en burgemeester Mathias De Clercq dopen de River Skimmer 2.0
“Afvalpreventie blijft de sleutel tot propere waterlopen. Daarom blijf ik oproepen om meer herbruikbaar en minder wegwerpmateriaal in circulatie te brengen. Gelukkig zijn er organisaties zoals Dokano of River Cleanup die in afwachting onze waterlopen en omgeving helpen afvalvrij te maken. Deze river skimmer is een mooie uitbreiding van hun werk”, voegt Schepen van Netheid Bram Van Braeckevelt toe.

Minder zwerfvuil in Gentse waterwegen

De River Skimmer is 24u op 24u, 7 dagen op 7 actief met het opruimen van drijvend afval. Hoe werkt het juist? Net zoals een grote zwembadskimmer zuigt het systeem afval via openingen naar binnen, daar zorgt de continue instroom van water voor een whirlpooleffect, waardoor het zwerfvuil niet kan ontsnappen. Eens de opslagcontainer vol is, kan de gebruiker het toestel omhoog liften en zo het afval op een eenvoudige manier uit de container en uit onze wateren verwijderen.

Midden januari 2021 werd de eerste River Skimmer te water gelaten aan de Oostkaai in Merksem, wat een primeur was voor België. Lees er hier alles over. Het grote verschil is dat het systeem nu dubbel zo groot is, een verbeterd drijfvermogen heeft en tot 500.000 liter water per jaar kan zuiveren. Bovendien is de nieuwe versie van de River Skimmer heel wat doeltreffender dan zijn voorganger door o.a. het afsluiten van de instroomopeningen bij het ophalen van het systeem. Sinds de installatie begin juli haalde het systeem al 100 kg river plastics op. Wekelijks gaat het om 20kg plastics en 40kg organisch materiaal.

“Door helpende handen en technologie te combineren, worden we efficiënter en effectiever. Zo kunnen we het opruimen van zwerfvuil in rivieren versnellen. Bij River Cleanup zijn we ontzettend trots op de tweede versie van de Skimmer. Die is niet alleen dubbel zo groot, maar ook een stuk efficiënter bij het vangen van drijvend afval!”, vertelt Thomas de Groote, oprichter van River Cleanup.

Samen houden we onze rivieren proper

Dankzij de nieuwste technologie wordt zwerfvuil ontzettend efficiënt en onafgebroken verzameld, maar het belang van helpende handen blijft groot. Het handmatig opruimen van zwerfvuil maakt het maatschappelijk probleem van plastic zichtbaar en verhoogt het bewustzijn van het individu. Zo denk je als consument bewuster na over je eigen koopgedrag en keuze van verpakking.

“De werking van River Cleanup steunt op 3 pijlers, ook wel het ‘ripple model’ genoemd: clean, educate & transform. Niet alleen via opruimacties en slimme technologie, maar ook via educatie en transformatie van bedrijven houden we onze rivieren proper. We geloven erin dat naast het actief proper maken van onze rivieren preventie de meest effectieve manier is om de afvalproblematiek tegen te gaan”, dixit de Groote!

Wil je meer weten over de River Skimmer? Of heb je interesse in een interview met River Cleanup oprichter Thomas de Groote? Contacteer ons dan via onderstaande gegevens.

Pers contact

River Cleanup
Thomas de Groote, CEO and founder of River Cleanup

MMBSY
Aurélie Cordier, PR Manager MMBSY

Persberichten in je mailbox

Over River Cleanup

River Cleanup startte in 2017 met een cleanup van 10 minuten en groeide uit tot een internationale organisatie met 200.000 vrijwilligers actief in 90 landen. De Belgische non-profit wil plastic stoppen voordat het onze oceanen bereikt door rivieren op te ruimen, gedrag te veranderen en organisaties te transformeren. Partners zijn onder meer AB Safety, A.S.Adventure, Boma, Delhaize, Keytrade Bank, Multi Masters Group, en Volkswagen Belgium.

www.river-cleanup.org